برش بتن

کرگیری و برش بتن

برش بتن و یا به اسطلاح کرگیری به طور کلی به ایجاد برش در عمق یک سازه بتنی گفته می شود.

همچنین این امکان وجود دارد که عمل برش روی سطوح با متریال های مختلف از قبیل : بتن، دیوار، دال، سنگ، خاک، آسفالت و غیره انجام پذیرد.

این برش ها که اغلب به صورت دایره و در قطر های متفاوت انجام می شود، کرگیری نام دارد.

چرا برش بتن؟

ایجاد برش در بتن در بسیاری از پروژه ها به دلایل مختلف (تغییرات در نقشه، اشتباه در اجرا و..) ضروری است.

همانطور که میدانید ایجاد ضربه و یا تنش در بتن خشک شده باعث کاهش مقاومت بتن و ایجاد ترک و یا جدا شدن میلگردها در بتن های مسلح می شود.

عمل کرگیری و برش بتن با ایجاد برش و یا سوراخکاری قسمتی از بتن بدون ایجاد ضربه، لرزش و ایجاد تنش در سازه صورت می گیرد. به همین جهت مقاومت بتن حفظ خواهد شد

همچنین این عمل امکان دارد به علت های مختلفی انجام شود. برخی از دلایل کرگیری و برش بتن به شرح زیر است:

-ایجاد باکس و یا بازشو (OPENING) در دیوار، سقف یا کف:

ایجاد باکس و یا بازشو به دلایل مختلفی از جمله عبور تاسیسات مکانیکی ساختمان، تاسیسات برقی ، ایجاد اوپنینگ و … مورد استفاده قرار می گیرد. عبور این تاسیسات منوط به ایجاد برش‌های عمقی و ایجاد باکس عبور تاسیسات در سازه است.

-نمونه گیری یا مغره گیری:

نمونه برداری یا مغره گیری در پروژه های ساختمانی بزرگ ، سد سازی، راه سازی و … به منظور بررسی کیفیت و مقاومت بتن پس از اجرا ضروری است. به همین جهت نمونه ای از جداره بتن اجرا شده جهت بررسی مقاومت با روش مغزه گیری استخراج می شود.

این نمونه ها در آزمایشگاه های فنی و مکانیک خاک برای تست مقاومت بتن مورد استفاده قرار می گیرند

-نصب تاسیسات

برش بتن در بسیاری از پروژه های صنعتی به دلایل مختلف (تغییر نقشه و یا مشکلات اجرا) جهت کاشت و ثابت کردن پایه و یا نصب دستگاه های صنعتی بر روی بستر زمین ، دیوار و یا سقفها صورت می گیرد. در این روش بدون ایجاد ضربه و یا لرزش به بتن سوراخهایی با عمق کم جهت نصب تاسیسات در بتن ایجاد می شود.

-نصب انگربولت:

در برخی از پروژه ها جهت رفع نواقص و یا تقویت سازه، کاشت بولت یا میلگرد در بتن های مسلح و یا حجمی صورت می پذیرد. در این روش پس از ایجاد سوراخ در بتن بولت گذاری انجام می شود. پس از بولت گذاری اطراف آن اندود (مثال:خمیر اپوکسی) می گردد.

-زه کشی سازه

در بسیاری از پروژه ها از قبیل سدها ، تونلها، ساختمانهای بزرگ و… پس از اتمام پروژه جهت رفع مشکلات متعددی از قبیل جمع شدن آبهای سطحی و یا ایجاد بازشو برای خروج ظایعات ایجاد برش در بتن ضروری است.

انواع کرگیری

کرگیری بر روی مواد مختلفی اجرا می شود و از این جهت می توان کرگیری را به انواع مختلفی تقسیم بندی نمود. از جمله کرگیری بتن ، کرگیری آسفالت ، کرگیری خاک ، سنگ و…

برش بتن
جکهای آزمایشگاهی بتن

کرگیری

کرگیری بتن مسلح

کرگیری بتن مسلح، تقریبا در تمام مواردی که در سازه ها از کرگیری استفاده می شود، مورد نیاز است.

اساسا کرگیری بتن مسلح با کرگیری بتن معمولی تفاوت چندانی ندارد و با توجه به این که سر دستگاه های کرگیر الماس است، این دستگاه ها قادرند به آسانی المان های تسلیح بتن را برش دهند.

از کرگیری بتن مسلح در سازه ها استفاده های زیادی می شود. برای ارزیابی مقاومت اعضا، ایجاد بازشو جهت عبور تجهیزات و تاسیسات، کاشت آرماتور و راد تمام رزوه و … .

پیش از انجام کرگیری از بتن مسلح در سازه باید تمام راهکارهای ممکن دیگر مورد بررسی قرار بگیرند. با توجه به این که این عملیات می تواند با حذف یکپارچگی آرماتورها موجب آسیب های سازه ای شود، خصوصا در المان هایی که پایداری آن ها در پایداری کل سازه تاثیر دارد.

همچنین در صورتی که نیاز به کرگیری وجود داشته و نتوان راهکار دیگری جایگزین نمود، رعایت ضوابط و الزامات مربوط به آیین نامه ضروری می باشد.

دستگاه کرگیری بتن

دستگاه کرگیری بتن مکانیزم عملکردی به صورت چرخشی و نیروی پیش راننده قابل تنظیم توسط اپراتور دارد.

تامین نیروی لازم برای گردش موتور دستگاه کرگیر نیز از طریق الکتریسیته (جریان برق)، بنزین و یا سیستم های هیدرولیک می باشد.

که البته معمول ترین آنها استفاده از جریان برق می باشد، برای به حداقل رساندن آسیب ها لازم است اپراتور با دستگاه کرگیری کاملا آشنا باشد.

دستگاه کرگيري بتن به علت اصطکاک بالا در زمان سوراخکاری گرماي زیادی ایجاد ميکند که می تواند سبب از بین رفتن الماس های سرمته کرگیر و همچنین اعمال فشار بیش از حد به موتور دستگاه کرگیری گردد، از این رو کنترل افزایش دما در حین اجرای کرگیری از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای این کار معمولا از آب استفاده می شود، نکته قابل توجه دیگر در استفاده از آب حین اجرای کرگیری کنترل گرد و غبار ناشی از حرکت مته کرگیر می باشد.

از این رو پیشنهاد می گردد از سیستم کرگیری مرطوب با اتصال و تنظیم جریان آب به دستگاه کرگیر جهت کنترل دمای دستگاه و مته و همچنین کاهش گرد و غبار و آلودگی محیط استفاده گردد.

قیمت دستگاه کرگیری بتن

قیمت دستگاه کرگیری بتن به نوع آن بستگی دارد و همان طور که اشاره شد دستگاه های کرگیری بر اساس نحوه عملکردشان به دسته های بنزینی، برقی و هیدرولیکی تقسیم می شوند و دستگاه های برقی بیشترین میزان کاربرد را دارند.